Garaż to intensywnie użytkowane pomieszczenie. Najczęściej kojarzone jest ono z samochodem parkującym w środku. Jednak równie często w środku znajduje się stół oraz zestaw narzędzi. Posadzka w garażu musi być trwała i odporna na naciski kół samochodowych. Powinna także ułatwiać czyszczenie różnych smarów oraz olejów. W tym artykule zajmiemy się wylewką betonową w garażu, a także jej wykończeniem.
Wylewka w garażu
Bardzo ważne jest przygotowanie podłoża pod wylewkę betonową. Pierwsza warstwa to najczęściej 20 centymetrów piasku lub żwiru. Na nim można kłaść już pierwszą warstwę betonu, najczęściej B7,5 lub B10. Taka płyta będzie miała grubość od 10 do 15 centymetrów. Następną warstwą jest folia pełniąca rolę izolacji przeciwwilgociowej. Na folię warto położyć ocieplenie w postaci płyt styropianowych o specjalistycznym przeznaczeniu.
W końcu można przejść do wylania końcowej wylewki. Również w tym przypadku zaleca się stworzenie płyty o grubości 10 do 15 centymetrów. Cieńsze wylewki mogą z czasem pękać pod obciążeniem samochodu wjeżdżającego do środka. Aby tego uniknąć, zaleca się także zastosować zbrojenie płyty w postaci siatki metalowej lub siatki z włókien szklanych.
Przy tworzeniu ostatecznej wylewki warto pamiętać o wykonaniu odpowiedniego spadku w kierunku bramy. Wystarczy około centymetra na każdym metrze. Dzięki temu woda nie będzie pozostawała w garażu. Choć nie pada deszcz w środku, wjeżdżający pojazd może nanieść dużo wilgoci na swoich kołach.
Taki spadek powinien być już zastosowany przy warstwie piasku, aby kolejne warstwy miały równomierną grubość. Jednak w praktyce dopiero ostatnia wylewka zapewnia spadek podłogi. Warto przy tym pamiętać, jaka grubość wylewki w garażu jest zalecana. Zmniejszanie jego grubości w kierunku bramy może spowodować, że płyta będzie stosunkowo cienka przy samym wjeździe, co z pewnością nie jest dobrym pomysłem. To właśnie tutaj płyta będzie najmocniej obciążona.
Jak wykończyć wylewkę w garażu?
Istnieje kilka ciekawych sposobów na wykończenie podłogi betonowej w garażu. W przypadku, gdy ktoś chce zostawić posadzką betonową, warto pokryć wylewkę odpowiednim impregnatem. W ten sposób uzyskać można większą odporność na smary, kleje czy benzynę. Jednocześnie łatwiej będzie czyścić posadzkę z pyłu, kurzu oraz brudu. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest uszczelnienie powierzchni podłogi, dzięki czemu woda będzie szybciej spływać poza garaż. Jakie inne rozwiązania są możliwe?
Wylewkę można pomalować farbą
Malowanie posadzki farbą to łatwa metoda poprawy jej wyglądu. Najlepsze będą farby mineralne oraz żywiczne dwuskładnikowe. Przed malowaniem należy oczyścić całą wylewkę, a następnie rozprowadzić na niej grunt. Trwałość malowanej podłogi może sięgnąć sześciu lat, jednak przy intensywnym użytkowaniu żywotność powłoki może być o połowę krótsza. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z nieogrzewanymi garażami, w których warstwa farby może pękać.
Płytki ceramiczne oraz gres
Niektórzy w garażu stosują również płytki ceramiczne. Przy wysokiej chropowatości powinny one zapewnić stabilne poruszanie się, choć z drugiej strony, odrobina wody może łatwo doprowadzić do upadku. Warto też pamiętać, że w garażu często wykonuje się też inne prace. Jeśli jakieś ciężkie narzędzie spadnie na podłogę, płytka może pęknąć.
Przed położeniem płytek trzeba zastosować wylewkę betonową samopoziomującą, aby podłoże było równe i gładkie. To kolejny czynnik, który zwiększa koszty takiego rozwiązania. Mimo to wiele osób decyduje się na płytki ceramiczne lub gres w swoim garażu.
Garaż dostosowany do potrzeb
Przy wykonaniu podłogi w garażu należy pamiętać, do czego będzie wykorzystywany ten budynek. Jeśli jest to jedynie miejsce na samochód, płytki ceramiczne mogą okazać się trwałym i estetycznym rozwiązaniem. Jednak w przypadku majsterkowiczów, którzy często będą coś robili przy samochodzie lub z wykorzystaniem innych narzędzi warsztatowych, lepsza będzie z pewnością podłoga betonowa, bardziej odporna na uderzenia i łatwiejsza w utrzymaniu porządku.