Odpowiednia temperatura w pomieszczeniach w mieszkaniu a także w miejscu pracy ma niewątpliwy wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie a także na wydajność pracy. Każdy z nas ma własne predyspozycje co do temperatur w których optymalnie się czuje. Jedni wolą niskie temperatury i 18 st. to dla nich górna granica ciepła, inni natomiast uwielbiają ciepło na poziomie 23-24 st. C. Poniżej przedstawimy informacje na temat zalecanych przez lekarzy, ale także przez instalatorów temperatur. Ponieważ ich odpowiedni dobór będzie miał znaczny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale i na nasz rodzinny budżet.
Przyjęte normy zimą
Temperatura jest tak ważny czynnikiem w naszym codziennym funkcjonowaniu, że nawet jej normy określane są w Prawie Budowlanym i w Kodeksie Pracy. Jeżeli chodzi o ogrzewanie budynków to wspomniane wcześniej Prawo Budowalne dokładnie określa normy do obliczania szczytowej mocy cieplnej urządzeń grzewczych. Klatki schodowe budynków mieszkalnych powinny utrzymywać poziom temperatury w okolicach minimum 8 st. C. W tym miejscu mieszkańcy poruszają się w okryciu zewnętrznym i nie przebywają na klatce dłużej niż 1 godzinę. Przedsionki i wiatrołapy powinny być ogrzewane na poziomie 12 st. C. W przedpokojach i pomieszczeniach mieszkalnych ogrzewanych elektrycznie lub gazowo ta temperatura to 20 st. C., natomiast w pomieszczeniach ogrzewanych za pomocą węgla wynosi 18 st. C. W łazienkach temperatura wynosi aż 24 st. C.
Przyjęte normy latem
Temperatura w miejscu pracy ma ogromny wpływ na wydajność pracy. Jeżeli chodzi o warunki zimowe, to normy obowiązujące w pracy zbliżone są do norm określanych przez Prawo Budowlane. Ale jaka maksymalna temperatura pracy jest dopuszczalna w miesiącach letnich? Podczas upałów czujemy się znużeni i zmęczeni. Pocimy się, jesteśmy ospali i nerwowi. W ekstremalnych sytuacjach grozić nam może nawet odwodnienie, omdlenie a nawet udar i śmierć.
Jeżeli w przypadku norm dotyczących minimalnej temperatury w pracy biurowej sytuacja jest jednoznaczna (+ 18st. C), to w przypadku temperatury maksymalnej nie jest to już takie oczywiste. Obowiązkiem pracodawcy jest zadbać o komfort w miejscu pracy, ale wysokość temperatury nie jest bezpośrednio podana w przepisach. W przypadku pracy biurowej górną granicę stanowi 30 st. C, przy pracy fizycznej 28 st. C, a w szczególnych warunkach pracy jest to 26 st. C. Zachowanie właściwej wentylacji i zapewnienie pracownikom napojów chłodzących, gdy temperatura przekracza 25 st. C na otwartej przestrzeni i 28 st. C w biurze. W przypadku osób młodocianych surowo zabroniona jest praca w pomieszczeniach w których temp. przekracza 30 st.C, a wilgotność powietrza jest większa niż 65%.
W wyjątkowo upalne dni powinniśmy bezwzględnie wypijać minimum 3 litry płynów. Wspierać się lekkostrawna dietą. Schładzać ciało w miarę możliwości i pilnować, aby nie przesadzić z klimatyzacją. Zbyt niska temperatura w pomieszczeniu, której różnica przekracza 5-6 stopni w stosunku do temperatury na zewnątrz może zakończyć się przeziębieniem i bólem zatok.