Fundusze europejskie flaga logotyp Rzeczpospolita Polska flaga Unia Europejska flaga logotyp

Jak urządzić garaż - co na podłogę w garażu?

Podłoga w garażu powinna charakteryzować się wysoką odpornością na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne.

Czy zastanawiałeś się, co dać na podłogę w garażu? Płytki, beton, a może coś innego? Która opcja sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku? Przeanalizuj z nami, co oferuje rynek i wybierz rozwiązanie spełniające wszystkie Twoje oczekiwania. Garaż nie musi być nudny i pozbawiony walorów estetycznych. Sprawdź nasze propozycje i zaprojektuj oryginalną i łatwą w utrzymaniu czystości sypialnię dla Twojego auta! Co na podłogę w garażu?

Podłoga w garażu – na co zwracać uwagę?

Podłoga musi cechować się niską nasiąkliwością oraz odpornością na plamy i zabrudzenia.

Garaż jest miejscem szczególnie docenianym przez męskie grono. To nie tylko pomieszczenie służące do przechowywania Twojego auta lub aut, jeśli masz wystarczająco dużo przestrzeni. Tutaj także możesz składować kosiarkę i inne urządzenia ogrodnicze, opony, rowery. Jeśli wygospodarujesz trochę wolnej przestrzeni, znajdzie się także miejsce na kącik dla majsterkowicza.

Wybierając podłoże do garażu należy pamiętać o kilku kwestiach.

  • Szukamy rozwiązania, które wytrzyma znaczne obciążenia. Samochód sporo waży, a co dopiero dwa samochody, przyczepa, rowery i kosiarka wielkości małego traktora…

  • Podłoże powinno charakteryzować się wysoką odpornością na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne. Nie raz wypadnie Ci z rąk młotek, może także przewrócić się ten metalowy regał z puszkami, który miałeś rok temu przymocować do ściany…

  • Podłoga musi cechować się niską nasiąkliwością oraz odpornością na plamy i zabrudzenia. Samochody mają to do siebie, że czasem wycieka olej, a każdego zimowego dnia wraz z autem zostawiasz w garażu trochę błota pośniegowego na oponach i podwoziu, które z czasem stopnieje i będzie zalegać na podłodze.

  • Duże wahania temperatur nie powinny stanowić dla Twojej podłogi w garażu żadnego problemu. Zwłaszcza wiosną i jesienią, gdy rankiem za oknem ledwie kilka stopni powyżej zera, a w samo południe żar leje się z nieba.

Posadzka w garażu – jaką wybrać?

Co na podłogę w garażu? Dobrym i dość popularnym rozwiązaniem jest wylanie posadzki:

  • betonowej,

  • cementowej lub

  • przemysłowej.

Posadzkę betonową tworzy się ze zbrojonej wylewki betonu klasy C16/20 lub C20/26. Grubość podłoża od 5 do 15 cm. Pamiętać należy przy tym o odpowiednim profilowaniu (2-3% spadku) oraz umieszczeniu kratki z odpływem. Taka powierzchnia nie jest śliska, zapewnia solidne podłoże odporne na uszkodzenia mechaniczne. Impregnat nakładany co 3-4 lata zmniejsza chłonność betonu, a także ułatwia czyszczenie podłoża.

Posadzka cementowa w przypadku garażu nie może być samopoziomująca. Cement charakteryzuje wysoka odporność na ścieranie i ściskanie. Zwykła wylewka wymaga impregnacji lub chociaż malowania.

Posadzka przemysłowa wykonywana jest najczęściej z żywic (epoksyd, poliuretan oraz winyloestrowe – odporne na działanie chemikaliów). Grubość powłoki to mniej więcej od 1 do 6 mm, przy czym nakłada się kilka warstw. To podłoże elastyczne, tłumiące hałas oraz uderzenia. Jest łatwe w czyszczeniu. Odpowiedni impregnat dodatkowo zapobiega poślizgowi. Posadzka z żywicy jest jednolita i gładka.

Płytki w garażu

Posadzka nie spełnia Twoich oczekiwań? Zatem – co na podłogę w garażu? A może… gres? Płytki gresowe to dość eleganckie rozwiązanie, które dodadzą nieco klasy i uroku temu pomieszczeniu. Są mrozoodporne, wykazują niską nasiąkliwość. Sprawdzają się w miejscach intensywnej eksploatacji. Odporne na ścieranie, a także łatwe w czyszczeniu. 

Jedyny mankament i źródło utrzymywania się brudu stanowią fugi. Jednak można podłoże zaimpregnować specjalnym środkiem, który zabezpieczy także fugi przed gromadzeniem się zanieczyszczeń i płynów, co z kolei ułatwi usuwanie wszelkich zabrudzeń z podłoża.

Nowoczesnego wyglądu mogą dodać płytki wielkoformatowe, które jednocześnie optycznie powiększą wnętrze garażu. Wybór wzorów i kolorów jest zdecydowanie bardziej rozbudowany, niż w przypadku jednolitych, szarych barw posadzek.

Warto także pamiętać, aby również ściany wokół podłogi zabezpieczyć – wystarczy umieścić płytki na wysokości 10-20 cm od podłoża, ewentualnie zamocować cokół. To pomocne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku porządkowania zalanego podłoża (po umyciu samochodu lub zimą).

Posadzkę betonową tworzy się ze zbrojonej wylewki betonu klasy C16/20 lub C20/26.