Czy zastanawiałeś się, co dać na podłogę w garażu? Płytki, beton, a może coś innego? Która opcja sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku? Przeanalizuj z nami, co oferuje rynek i wybierz rozwiązanie spełniające wszystkie Twoje oczekiwania. Garaż nie musi być nudny i pozbawiony walorów estetycznych. Sprawdź nasze propozycje i zaprojektuj oryginalną i łatwą w utrzymaniu czystości sypialnię dla Twojego auta! Co na podłogę w garażu?
Podłoga w garażu – na co zwracać uwagę?
Garaż jest miejscem szczególnie docenianym przez męskie grono. To nie tylko pomieszczenie służące do przechowywania Twojego auta lub aut, jeśli masz wystarczająco dużo przestrzeni. Tutaj także możesz składować kosiarkę i inne urządzenia ogrodnicze, opony, rowery. Jeśli wygospodarujesz trochę wolnej przestrzeni, znajdzie się także miejsce na kącik dla majsterkowicza.
Wybierając podłoże do garażu należy pamiętać o kilku kwestiach.
Szukamy rozwiązania, które wytrzyma znaczne obciążenia. Samochód sporo waży, a co dopiero dwa samochody, przyczepa, rowery i kosiarka wielkości małego traktora…
Podłoże powinno charakteryzować się wysoką odpornością na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne. Nie raz wypadnie Ci z rąk młotek, może także przewrócić się ten metalowy regał z puszkami, który miałeś rok temu przymocować do ściany…
Podłoga musi cechować się niską nasiąkliwością oraz odpornością na plamy i zabrudzenia. Samochody mają to do siebie, że czasem wycieka olej, a każdego zimowego dnia wraz z autem zostawiasz w garażu trochę błota pośniegowego na oponach i podwoziu, które z czasem stopnieje i będzie zalegać na podłodze.
Duże wahania temperatur nie powinny stanowić dla Twojej podłogi w garażu żadnego problemu. Zwłaszcza wiosną i jesienią, gdy rankiem za oknem ledwie kilka stopni powyżej zera, a w samo południe żar leje się z nieba.
Posadzka w garażu – jaką wybrać?
Co na podłogę w garażu? Dobrym i dość popularnym rozwiązaniem jest wylanie posadzki:
betonowej,
cementowej lub
przemysłowej.
Posadzkę betonową tworzy się ze zbrojonej wylewki betonu klasy C16/20 lub C20/26. Grubość podłoża od 5 do 15 cm. Pamiętać należy przy tym o odpowiednim profilowaniu (2-3% spadku) oraz umieszczeniu kratki z odpływem. Taka powierzchnia nie jest śliska, zapewnia solidne podłoże odporne na uszkodzenia mechaniczne. Impregnat nakładany co 3-4 lata zmniejsza chłonność betonu, a także ułatwia czyszczenie podłoża.
Posadzka cementowa w przypadku garażu nie może być samopoziomująca. Cement charakteryzuje wysoka odporność na ścieranie i ściskanie. Zwykła wylewka wymaga impregnacji lub chociaż malowania.
Posadzka przemysłowa wykonywana jest najczęściej z żywic (epoksyd, poliuretan oraz winyloestrowe – odporne na działanie chemikaliów). Grubość powłoki to mniej więcej od 1 do 6 mm, przy czym nakłada się kilka warstw. To podłoże elastyczne, tłumiące hałas oraz uderzenia. Jest łatwe w czyszczeniu. Odpowiedni impregnat dodatkowo zapobiega poślizgowi. Posadzka z żywicy jest jednolita i gładka.
Płytki w garażu
Posadzka nie spełnia Twoich oczekiwań? Zatem – co na podłogę w garażu? A może… gres? Płytki gresowe to dość eleganckie rozwiązanie, które dodadzą nieco klasy i uroku temu pomieszczeniu. Są mrozoodporne, wykazują niską nasiąkliwość. Sprawdzają się w miejscach intensywnej eksploatacji. Odporne na ścieranie, a także łatwe w czyszczeniu.
Jedyny mankament i źródło utrzymywania się brudu stanowią fugi. Jednak można podłoże zaimpregnować specjalnym środkiem, który zabezpieczy także fugi przed gromadzeniem się zanieczyszczeń i płynów, co z kolei ułatwi usuwanie wszelkich zabrudzeń z podłoża.
Nowoczesnego wyglądu mogą dodać płytki wielkoformatowe, które jednocześnie optycznie powiększą wnętrze garażu. Wybór wzorów i kolorów jest zdecydowanie bardziej rozbudowany, niż w przypadku jednolitych, szarych barw posadzek.
Warto także pamiętać, aby również ściany wokół podłogi zabezpieczyć – wystarczy umieścić płytki na wysokości 10-20 cm od podłoża, ewentualnie zamocować cokół. To pomocne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku porządkowania zalanego podłoża (po umyciu samochodu lub zimą).