Chciałbyś mieszkać w funkcjonalnie i elegancko urządzonej przestrzeni, ale nie masz czasu na samodzielne zaprojektowanie tego, jak będzie wyglądało Twoje mieszkanie? Zastanów się, czy warto skorzystać ze wsparcia projektanta wnętrz, który jako specjalista z pewnością podpowie Ci interesujące rozwiązania aranżacyjne. Przyjrzyj się lepiej cenom tego rodzaju usług.
Od czego zależy cena usług projektantów?
Na wysokość ceny usług projektantów wnętrz wpływ ma metraż przestrzeni do zaaranżowania. Wielu specjalistów w tym obszarze rozlicza się właśnie, wskazując cenę za metr kw. Zwykle, im większa powierzchnia, tym cena za metr kw. powinna być niższa, ale nie jest to reguła, ponieważ należy wziąć pod uwagę również m.in. poziom trudności przestrzeni przeznaczonej do aranżacji.
Istotne czynniki, które mogą mieć wpływ na kształtowanie ceny, to oczywiście indywidualne oczekiwania klienta, który np. oczekuje urządzenia domu w stylu orientalnym, rustykalnym, skandynawskim czy glamour.
Konieczność dostosowywania oferty do indywidualnych preferencji zleceniodawcy to kolejny element wpływający na koszt usługi. Nie można pominąć także miejsca, gdzie projektant wykonuje swoją pracę. W większych miastach, takich jak Warszawa, Wrocław czy Kraków, cena będzie wyższa, natomiast w mniejszych miejscowościach niższa.
Istotny będzie tu również zakres projektu, a więc wkład pracy projektanta. Niektórzy oferują jedynie stworzenie koncepcji, inni natomiast – kompleksowe opracowanie dokumentacji oraz nadzorowanie prac.
Jak projektant wnętrz ustala cenę swoich usług?
Zasadniczo projektanci wnętrz, określając przysługujące im wynagrodzenie za świadczone usługi, mogą przyjmować co najmniej trzy modele rozliczeń. Pierwszy z nich zakłada, że cenę wylicza się, biorąc pod uwagę jedynie metry kwadratowe, które podlegają zaaranżowaniu. Drugi opiera się na rozliczeniu godzinowym. Istotny jest tu czas pracy projektanta włożony w cały projekt. Natomiast trzeci sposób to oszacowanie ceny na podstawie wartości całej inwestycji, co jest dominującą metodą w branży budowlanej i architektonicznej, nie zaś w architekturze wnętrz. Stowarzyszenie Architektów Polskich rekomenduje, by koszt ten wynosił około 4–5%, co dla projektantów wnętrz w niektórych wypadkach może okazać się nieopłacalne.
Ile kosztuje projektant wnętrz?
Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, nie można więc określić ostatecznie, ile kosztuje projektant wnętrz, ponieważ wiele zależy od indywidualnej oferty każdego specjalisty. W tej branży trudno o wskazanie widełek zarówno minimalnych, jak i maksymalnych. Można za to – na podstawie przeglądu cenników firm projektowych – wskazać kwotę uśrednioną. Rozrzut jest tu ogromny. Na rynku można znaleźć oferty projektantów, którzy oferują swoje usługi już za 20 zł/m2 . Po przeciwległej stronie znajdują się ci, którzy podejmują się wykonania projektów za kilkaset czy nawet kilka tysięcy złotych za metr kw.
Nierzadko cena idzie w parze z jakością, dlatego w wyborze odpowiedniego projektanta wnętrz warto zachować zdrowy rozsądek i brać pod uwagę oprócz ceny również jego umiejętności. Aranżacji wnętrza zwykle dokonujemy raz na dłuższy czas, dlatego warto potraktować wybór takiego specjalisty jako inwestycję na lata. Bardzo istotne, by przestrzeń, w której będziemy mieszkać, była dla nas przyjemna w odbiorze. Dlatego warto zapoznać się ze stylem reprezentowanym przez projektanta i ocenić, czy jest on zgodny z naszymi preferencjami.
Cena usług projektantów wnętrz jest uzależniona m.in. od lokalizacji, w której działają, zakresu prac, czasu przeznaczonego na realizację zlecenia, a także przestrzeni, jaką mają zaaranżować. Na rynku można znaleźć zarówno specjalistów oferujących swoją pracę w bardzo niskich cenach, jak i tych, którzy taką pracę szacują na kilkaset do kilku tysięcy złotych za metr kw. Wybierając projektanta wnętrza, warto jednak nie kierować się jedynie ceną, ale również jego dotychczasowym dorobkiem osobistym oraz portfolio. Znalezienie specjalisty może okazać się trudne, dlatego możemy próbować szukać informacji w rzetelnych mediach oraz sprawdzić opinie wystawione przez poprzednich klientów w internecie.